divendres, 28 de maig del 2010

DE BESALÚ A SORT EN BTT

Tot pedalant va sorgir la idea d’anar 4 ó 5 dies sobre rodes, més que res per veure com aniriem de forces i sobretot de cervell a l’hora de fer una gran aventura que tenim prevista pel 2009 al Tíbet. Això volia dir “portar la casa a sobre”, no voliem dependre de res, de cap lloc i de ningú. Així dons, vam omplir una bici de material amb les alforges i una altre amb un carro de transport amb roba, la tenda, el sac, el fogonet, recanvis, farmaciola i menjar (12 kg. a cada bicicleta) Vam escollir anar de Besalú a Sort per la ruta Transpirenaica, vam travessar la Garrotxa, el Ripollès, La Cerdanya, El Berguedà, l’Alt Urgell i el Pallars Sobirà. Les etapes van quedar de la següent manera: Besalú – Abella, Abella – La Masella, La Masella – Tuixent i Tuixent – Sort.

1ª Etapa: BESALÚ – ABELLA
Recorregut: 58,50 Km.
Desnivell positiu: 1705 m.
Desnivell negatiu: 530 m
Horari efectiu sobre la bicicleta: 5:40 hores.

Vam travessar el Pont Vell per dirigir-nos a Cabratosa, Argelaguer, Sant Jaume de Llierca, Castellfollit de la Roca, La Vall del Bac i Camprodón on fem un descans. Passem Llanars i ens dirigim al poble de la Roca i tot seguit Abella. Vam parar la tenda en un prat sobre el poble d’Abella a la cota 1300 m. Van caure quatre gotes i el capvespre ens va obsequiar amb una fabulosa vista de la Vall de Camprodón i les muntanyes d’Ull de Ter. A destacar el trencacames de la Vall del Bac i el fort pendent del poble de la Roca fins arribar als prats on vam parar la tenda.

2ª Etapa: ABELLA – LA MASELLA
Recorregut: 51,00 Km.
Desnivell positiu: 1661 m.
Desnivell negatiu: 1365 m
Horari efectiu sobre la bicicleta: 5:15 hores.

Ens llevem enmig de boira i núvols i creuem la Collada Verda, baixem fins a Pardines (molt dret, però divertit) i tot seguit ens dirigim a Ribes de Freser on fem un merescut esmorçar. Enfilem la Collada de Toses i a Roques Blanques agafem una bonica pista que puja a Planoles per l’altre vessant. De Planoles pugem a Planés on agafem l’asfalt fins a Toses. Fem un descans i enfilem fins la Collada, abans d’arribar-hi es posa a ploure suaument. Un cop situats a dalt la collada fa fred i plou… passem de voltar la Muntanya Sagrada de la Molina i ens dirigim a tot drap a un Bar de la Molina a fer un café (bé… 3 cafés amb llet calenta) per refer-nos. Com que tenim fred i plou anem a pasar la nit al refugi lliure del GR que passa per la Masella: Magnífic ! tenim llenya, foc a terra una taula i dues cadires per a nosaltres. En un tres i no res ens refem del fred i mengem una sopa calenta i pasta i a dormir.

3ª Etapa: LA MASELLA - TUIXENT
Recorregut: 70,50 Km.
Desnivell positiu: 2000 m.
Desnivell negatiu: 2484 m
Horari efectiu sobre la bicicleta: 7:10 hores.

Etapa duríssima… ens dirigim al Coll de Pal pujant primer per la carretera de l’estació d’esquí i tot seguit per una pista blava al costat dels canons de neu… el darrer tram fins arribar al Telecadira arrossegant la bicicleta com podem. Dalt el telecadira, una magnífica pista del tot ciclable ens porta al coll de Pal, situat a 2110 m. i máxima altitud assolida de la ruta. Baixem a tot drap, primer per asfalt i tot seguit per una pista fins al poble de Bagá on mengem i reposem una estona. Pugem ara per la vall del coll de la Bena, de la Jaça i de Torn on per fí, fem un fabulós descens, molt espectacular i a trams sense pista fins la carretera de Tuixent (el millor descens de la ruta amb diferència) Una mica tips de pedalar parem la tenda al mig del bosc passat el poble de Tuixent. Menjar calent, escoltar el Barça com perd al Bernabéu per la ràdio i a dormir com marmotes.

4ª Etapa: TUIXENT - SORT
Recorregut: 90,00 Km.
Desnivell positiu: 2024 m.
Desnivell negatiu: 2424 m
Horari efectiu sobre la bicicleta: 7:55 hores.

L’etapa comença agraida…baixant (encara no sabem que será més dura que ahir) Aviat enfilem un llarg i bonic port de muntanya de 10 km fins el Coll d’Amat i tot seguit un bonic descens fins arribar a la carretera d’Andorra, la travessem i ens dirigim al poble de Noves de Segre a reposar i menjar (avui de forquilla i ganivet) Enfilem un dels trams més bonics: l’ascenció al Port del Cantó per boniques pistes de terra i passant per molts poblets i cases rurals. Per fi travessem la carretera del Port del Cantó i pugem per una pista fins a Sant Joan de l’Erm, fem el llarg altiplà de l’estació d’esquí de fons i per fí ja veiem als nostres peus el Pallars. Baixem a tota llet per la pista a trobar la carretera principal que enllaça Llavorsí amb Sort.

Un total de 270 km., 7390 m. de desnivell positiu, 6803 m. de desnivell negatiu i 26 hores efectives sobre la bicicleta en 4 dies.

Pujant per les pistes d'esquí de La Masella

Activitat realitzada del 5 al 8 de Maig de 2008 per en Marc Mañas i Joan Bosch “Lato”